Işıl Yücesoy – Ya Seninle Ya Sensiz
Işıl Yücesoy’u ilk görüşüm tek kanallı siyah-beyaz TRT
ekranında heybetli sesiyle Ya Seninle Ya Sensiz şarkısını söylemesiyledir. Ama
o sadece bir şarkıcı değildir. On parmağında on marifet olan bir sanatçıdır
aynı zamanda… Tıpkı Ayla Algan, Hümeyra, Zühal Olcay, Ayşegül Aldinç gibi…
Oyunculuk alanında onu yine siyah-beyaz TRT ekranında ilk görüşüm ise 81-82
yayın döneminde yayınlanan; senaryosu Attila İlhan, yönetmeni Hüseyin Karakaş’a
ait ‘’Sekiz Sütuna Manşet ‘’ dizisiyleydi. Kadın gazeteci Ümit’in ( Sanem
Kayra) mafya ile ilişkilerini anlatan bu dizide atlı spor kulübünde onu ata
binerken hatırlıyorum… Gerçi şimdiki
gençlerde onu hem oyuncu hem de şarkıcı olarak görüyorlar ya, ben zihnimdekileri aktarmış oldum.
1945 yılında Kırklareli’nde doğan Işıl Yücesoy, sanatla iç
içe bir ailede hayata gözlerini açmış. Babası müzik öğretmeni olan ve bu sayede
küçük yaş da piyano çalmayı öğrenen Yücesoy ‘un dedesi Giriftzen Asım bey,
halası ise Türk Tiyatrosunun büyük oyuncularından Muazzez Kurdoğlu idi.
İstanbul’da devam ettiği ortaöğrenimi boyunca okulun voleybol takımının
kaptanlığını yaptı. Liseyi bitirdiği günlerde Rasim paşa Spor Kulübü onu
transfer etmiş, profesyonel sporcu olma yolunda ilk adımı atmıştı ki, sanat
ağır bastı.
Ankara Devlet Konservatuarı’nda oyunculuk eğitimi alan Işıl
Yücesoy, mezun olur olmaz devlet tiyatrolarında oyuncu olarak sahneye çıkmaya
başladı. Altı yıl süren bu dönemden sonra birtakım sorunlar nedeniyle devlet
tiyatrolarından ayrıldı. O günlerde gelen teklifleri değerlendirerek 1975 yılında
şarkıcı olarak sahneye çıkmaya başladı. Aynı yıl ilk 45 ‘liği ‘’ Çalamazsın Mutluluğu/ Köye Geldi Bir Gelin’
’yayınlandı.
Bu ilk 45 ‘liği Işıl Yücesoy kendi imkânlarıyla finanse
etmiş, ancak 45’lik Coşkun Plak etiketiyle yayınlanmıştı. Daha ilk plağında
kırk yıllık şarkıcılara taş çıkaran şarkı söyleme tekniği ve güçlü sesiyle
dikkatleri üzerine çeken sanatçı günlerde tek kanallı televizyonda boy
göstererek şöhretini perçinleyecek, herkes bu olağanüstü şarkıcının Türk popu
için ne denli önemli bir kazanç olduğu konusunda hemfikir olacaktı.
O artık sahnelerin aranan isimlerinden biriydi. İşine
gösterdiği özen ve titizlik nedeniyle gün aşırı plak yayınlanan o günlerde,
ikinci 45’liğini piyasaya çıkarmak için acele etmeyen Işıl Yücesoy’un 1977 yılı
içerisinde iki 45’liği yayınlandı. ‘’İçmeden Sarhoş /Açılmamış Mektup’ ’ve
‘’Sen Seni / Bir Var Bir Yok’’. Bu plakların masrafları da yine kendisi
tarafından karşılanmıştı. Başından itibaren birlikte çalışmakta olduğu Fikret
Şeneş ‘in, yazdığı her şarkı sözünü, söyleyecek şarkının kişiliğine ve şarkıcılık
yeteneklerine göre şekillendirmesindeki ustalığı, Yücesoy’un üstün şarkıcılık
performansıyla bir araya gelince ortaya yine mükemmel işler çıkmıştı. Her iki
plak da, yayınlandığı dönemin en kalburüstü çalışmaları olarak müzik tarihine
geçti.
1978 yılında kendi firması Orient Plak’ı kuran Işıl Yücesoy,
son 45’liğini bu firmadan yayınladı. Sahne çalışmalarında İngilizce, İtalyanca
ve Rusça şarkılar söylemiş, ilk plaklarında Türkçe sözlü yabancı şarkılar
seslendirmişti. Üçüncü 45’ liğinde yer alan ‘’ Sen Seni’’ plaklarında
seslendirdiği ilk Türk bestesiydi. Dönemin gözde bestecisi Selami Şahin ‘in
imzasını taşıyan bu şarkının kazandığı başarının ardından dördüncü ve son 45’likte
bu defa iki Selami Şahin bestesi ve Halit Çelikoğlu – Ahmet Selçuk İlkan ‘ın
muhteşem sözleri yer alacaktı: ’Ya Seninle Ya Sensiz/ Sen İnanma’’. Bu 45 ‘lik,
özellikle A yüzünde yer alan’ ’Ya Seninle Ya Sensiz’’ o günlerin en gözde
plaklarından biri oldu ve yıllar boyu birçok şarkıcı tarafından
seslendirilmesine rağmen, Işıl Yücesoy ‘un dinleyenin tüylerini diken diken
eden muazzam yorumuyla Türk popunun en sağlam hitlerinden biri olarak
hafızalara kazandı.
Işıl Yücesoy’un ilk ve tek albümü yine Orient plak
etiketiyle 1979 yılında yayınlandı. Sadece dört 45’lik plakla Türk popunda
kendine ait bir ekol yaratmayı başarmış bu müthiş şarkıcının bir albüm dolusu
şarkıyla karşımıza çıkması doğrusu az şey değildi. Bu albümde tıpkı 45’likler
gibi Yücesoy Un hiçbir zaman işin kolayına kaçmamasının, her zaman en iyisini
bulana dek uğraşıp didinmesinin getirdiği kusursuzluğu taşıyordu.
Popun klasikleri arasına girecek Can Arpaç –Selmi Andak
imzalı ‘’Çıkmaz Sokak’’ başta olmak üzere her şarkısıyla dört dörtlük bu
albümde Işıl Yücesoy ilk kez kendi bestesini seslendiriyor, bu alanda da ne
denli iddialı olabileceğini ispat ediyordu. ’Bir Evet Yeter’’ adı verilmiş bu
albüm onun şarkıcılık kariyerinin son plağı oldu. Sonrasında kendi isteğiyle
müzik piyasasından çekilmiş ve tiyatro-sinema-dizi sektörüne geri dönen Yücesoy
‘un 1981 yılında kaydedilmiş ancak yayınlanmamış Avni Uygun bestesi
‘’Seviyorum’’ adlı şarkısı da bu albümle dinleyici karşısına çıkıyor.
Ve Işıl Yücesoy yine üretiyor çalışıyor… Haziran 2016 da
önce ‘’Zamansız ‘’ albümü, aynı yıl ve ay da ‘’Çocuk Diskosu ‘’ adlı çalışmada
‘’Fış Fış Kayıkçı ‘’ çocuk şarkısını seslendirir. Eylül 2017 ‘de ‘’Hayat
Herkese Aynı/ Neden ‘’ çalışması yayınlanır. Aralık 2018’de Hani Ben teklisi
çıkar Ossi Müzikten. Ya Seninle Ya Sensiz diyor ve Işıl Yücesoy’u dinlemeye ve
izlemeye devam lütfen…
Yine guzide bir sanatcimizi anlatan cok kiymetli yazini bir cirpida okumama ragmen, tesekkur etme firsatini ancak bulabildim.
YanıtlaSilIsil Yucesoy' un iki sarkisi hafizamda kalici yer etmistir. Bir tanesi baslikta adi gecen, Ya Seninle Ya Sensiz ki ne guzeldir, digeri Niye Dusunuyorsun Sevgilim dir. Bu sarkilar beni cocukluguma, yeni yetme gencligime goturenlerdendir. Bazen Isil Yucesoy'a ekranda dizilerde yahut sinemada izledigim bir filmde denk geldigimde icimde tuhaf bir kipirdanma, burnumun direginde inceden bir sizlama olur. 70 lerden, seksenlerden yuregimizde ve zihnimizde iz birakanlardandir cunku. Tipki o donemlerin diger ozel, guzel, degerli sanatcilari gibi..
Tekrar tesekkurler, bizleri Isil Yucesoy'la nostaljik bir yolculuga cikardigin icin. Emegine, yuregine saglik..